Riksdagen Regeringskansliet ordbok hjälp

Statens Offentliga Utredningars hemsida
Du befinner dig på Startsidan



Menyknapp - Startsida - aktiv

Menyknapp - Direktiv

Menyknapp - Om arbetet- leder till undermeny

Menyknapp - Sekretariat

Menyknapp - Experter

Menyknapp - Dina synpunkter

Menyknapp - Kontakta oss

Menyknapp - In English



Direktlänk till Näringsdepartementetfolderpil.gif (50 bytes)

 

Besöksadress:
Vasagatan 8-10
Stockholm

Postadress:
Utredningen om en
ny kollektivtrafiklag

N 2008: 03
103 33 Stockholm

Ytterligare kontaktinformation

 

 

Lättläst om utredningen

 

Näringsdepartementet arbetar med en utredning
om kollektivtrafiken.
Kollektivtrafik kan vara tåg eller buss eller spårvagn.
Det är transportmedel som många människor
kan åka i samtidigt.

Utredningen är ett förslag
om hur kollektivtrafiken ska fungera.
Vi lämnar utredningen till regeringen.
Sedan ska regeringen fatta beslut om kollektivtrafiken.

Klicka på orden till vänster
om du vill läsa mer om utredningen.


Därför gör vi en utredning


Vi reser mer och mer
både till och från arbetet och på fritiden.
När vi reser släpps det ut giftiga gaser.
Det gör att vår miljö inte mår så bra.

Det är bättre för miljön om vi åker med kollektivtrafik,
än om vi åker med bil.
Därför behöver vi få en ännu bättre kollektivtrafik,
så att fler människor väljer att inte åka bil.

Vi gör utredningen för att vi ska få
en bättre kollektivtrafik för alla.
Också människor med funktionshinder
ska ha lätt att åka med kollektivtrafik.

Det behövs en ny lag för kollektivtrafiken.
De lagar som finns börjar bli gamla.
Det är också en orsak till att vi gör en utredning.

  Till början

Det här ska utredningen göra

Det finns i dag många olika lagar för kollektivtrafiken.
Det gör att det kan vara svårt att veta vad som gäller.
Utredningen ska ge förslag
om en ny lag för kollektivtrafiken.
Lagen ska passa i det samhälle vi har i dag.
Den ska hålla ihop alla frågor
som rör kollektivtrafiken.

En stor fråga för utredningen är att undersöka
vad samhället ska ansvara för
och vad företagen som kör kollektivtrafik
själva ska ta ansvar för.
Det ska bli tydligare vem som ansvarar för vad.


Företagen ska ge bättre service

Det är många företag som kör kollektivtrafik.
Företagen måste samarbeta bättre.
Då blir det bättre service för dem som reser.
Utredningen ska föreslå hur företagen ska göra
för att samarbeta bättre.

Men företagen ska inte bara samarbeta
de ska konkurrera också.
Att konkurrera är att tävla mot varandra.
Då kan de som reser välja den kollektivtrafik
som passar bäst.

Den nya lagen ska tala om för företagen
hur de ska göra
för att få köra kollektivtrafik.

Till början

Resenärernas behov är viktigast
De viktigaste är att göra kollektivtrafiken bra
för dem som reser med kollektivtrafik, för resenärerna.
Det är resenärernas behov som
ska styra utredningens arbete.

Särskilt viktigt är behoven hos dem
som är funktionshindrade.
I dag fungerar kollektivtrafiken inte alltid bra
för den som är funktionshindrad.
Därför ska utredningen ge förslag
på hur det kan bli bättre.


Lättare att åka färdtjänst

Vi är inte så bra på att använda kollektivtrafiken
för dem som åker färdtjänst.
Det gäller framför allt vid långa resor.
Utredningen ska undersöka hur vi kan göra
så att det fungerar bättre att
åka färdtjänst med kollektivtrafik.


Det ska bli tydligare regler

Vi som reser med kollektivtrafiken
har inte bara rättigheter,
vi har skyldigheter också.
Vi måste till exempel köpa biljett
för att åka med kollektivtrafik.
Det behöver bli tydligare regler
för den som åker utan att ha köpt biljett.

Till början

Vi vill veta vad de som reser tycker
Vi som arbetar med utredningen vill veta
vad olika grupper tycker om kollektivtrafik.
Vi vill ha idéer och förslag
som vi kan använda i vårt arbete.
Därför kommer vi att prata med olika grupper,
med föreningar och med organisationer.

Vi kommer också att besöka andra länder
för att få veta hur de arbetar med kollektivtrafik.

Hela utredningen ska vara klar
den 30 september år 2009.


Kontakta oss


Har du frågor om utredningen,
eller har du idéer som du vill lämna?
Då kan du kontakta någon av oss som arbetar med utredningen.

Det är vi som arbetar med utredningen:

Ulf Lundin
Utredare och ansvarar för utredningen
Telefon: 08-405 44 07
Mobiltelefon: 070-372 48 31
E-post: fornamn.efternamn@enterprise.ministry.se

Ann-Cathrine Nilsson
Sekreterare
Telefon: 08-405 34 58
Mobiltelefon: 0733-40 97 61
E-post: fornamn.efternamn@enterprise.ministry.se

Charlotte Biörklund Uggla
Sekreterare
Telefon: 040-35 58 41
Mobiltelefon: 0708-14 27 89
E-post: fornamn.efternamn@enterprise.ministry.se

Till början

Till sidans överkant  
 

Uppdaterad: 08 August 2008