Vårt arbete
Följ oss på LinkedIn
En utredning med löpande leveranser
Många offentliga utredningar är tillsatta för att lösa ett specifikt problem genom att ta fram författningsförslag som redovisas i omfattande betänkanden. Uppdraget till den nationella rådgivaren för stärkt privatoffentlig samverkan i totalförsvaret öppnar för ett annat arbetssätt, där vi, utifrån vårt arbete och vår samverkan med både offentliga och privata aktörer, förväntas kunna komma med förslag till lösningar mer löpande. Det kan både handla om förslag till regeringen – exempelvis gällande regeringsuppdrag till myndigheter – och om förslag som kan dialogiseras direkt med ansvariga aktörer på en mer operativ nivå (exempelvis myndigheter). Uppdraget ger oss också möjlighet att driva på genom att ta egna initiativ till privatoffentlig samverkan.
Nära samverkan med både offentliga och privata aktörer
För att lyckas med uppgiften behöver den nationella rådgivaren samverka nära med både offentliga aktörer som myndigheter, kommuner och regioner, och med företrädare för näringslivet i form av exempelvis branschorganisationer och enskilda företag. Den nationella rådgivaren ingår under utredningstiden i regeringens tvärsektoriella näringslivsråd för totalförsvar och krisberedskap, och samverkar även nära med de organisationer som ingår i Svenskt Näringslivs så kallade kris- och försvarsgrupp. Vi har också en referensgrupp med engagerade företagsrepresentanter på hög nivå. På myndighetssidan har vi en nära dialog med Myndigheten för samhällsskydd och beredskap (MSB), som sedan juli 2025 har ett tydligt samordnande ansvar för försörjningsberedskapen i Sverige.
En levande målbild för vårt arbete
Som nämnts ovan är direktiven till den nationella rådgivaren är öppet skrivna. Vi har därför sett ett behov av att formulera en egen målbild för arbetet. Målbilden försöker svara på frågan: ”Vad ska den nationella rådgivaren för stärkt privatoffentlig samverkan i totalförsvaret ha bidragit till när uppdraget är genomfört i november 2026?” Målbilden stäms löpande av mot vårt pågående arbete, och kan komma att förändras vid flera tillfällen under utredningens gång.
I skrivande stund finns det fem områden i målbilden:
- Det finns ökad kunskap om hur arbetet med försörjningsberedskap och privatoffentlig samverkan fungerar i Sverige, vilka hinder som aktörerna upplever, vilka utvecklingsbehov som finns, och vilka incitament som krävs för att öka näringslivets medverkan.
 - Det finns en nationell strategi som håller samman och ger inriktning för Sveriges arbete med försörjningsberedskap.
 - Näringslivet är integrerat i det svenska totalförsvaret på central och regional nivå.
 - Förutsättningarna för konkret privatoffentlig samverkan har successivt förbättrats genom att hinder har undanröjts eller gjorts enklare att hantera.
 - Genom att initiera konkreta samarbeten och aktiviteter på främst central och regional nivå, prövas idéer för att utveckla privatoffentlig samverkan, som ger lärdomar och inspiration för det fortsatta arbetet hos ansvariga myndigheter.